Τρίτη 23 Απριλίου 2013

ΠΛΑΘΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΜΑΣ ΖΩΗΣ


ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Ηθοποιός σημαίνει ήθος και φως!
Πως ένας ηθοποιός θα μπορούσε να έχει μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης και διαπίστωσε ότι η πηγή αυτή βρίσκεται μέσα μας, μέσα σε κάθε ηθοποιό, μέσα σε κάθε άνθρωπο.

Όμως δεν είναι τόσο εύκολο να μπει σε λειτουργία. Για να γίνει κάτι τέτοιο, χρειάζεται μία εκπαίδευση ώστε να μπορέσουμε να την χειριστούμε με σωστό τρόπο.

Αυτό που ο Στανισλάβσκι προτείνει είναι η εκπαίδευση της προσωπικότητας, του ηθοποιού και κατ’ επέκταση του ανθρώπου. Προτείνει την αυτογνωσία.

Για να μπορέσουμε να χειριστούμε την προσωπικότητα χρειαζόμαστε εργαλεία όπως η Προσοχή, η Συγκέντρωση, η Μνήμη και η Φαντασία. Και για να αναπτυχθούν αυτά υπάρχει μία σειρά από ασκήσεις και αυτοσχεδιασμούς. Αναπτύσσοντας την προσοχή και την συγκέντρωση τις χρησιμοποιούμε σαν μέσα για να γεμίσουμε την αποθήκη της μνήμης μας με συναισθήματα, κινήσεις, λόγο, εικόνες, αντιδράσεις κ.ά., όλα αυτά θα μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε την δημιουργική φαντασία, που είναι το Α και το Ω, για να μπορούμε να λειτουργήσουμε ως προσωπικότητες «ενεργές», να μπορέσουμε δηλαδή να συντονίσουμε την σκέψη με την πράξη, την φαντασία με την δράση ή αλλιώς ότι σκεφτόμαστε να μπορούμε να το πράττουμε.

Είναι πολύ σημαντικό όπως λέει ο Στανισλάβσκι «να φανταζόμαστε συγκεκριμένα και όχι αφηρημένα». π.χ. φανταζόμαστε ένα χρηστικό αντικείμενο, να το φανταζόμαστε με κάθε σχεδιαστική και λειτουργική λεπτομέρεια.
«Δεν υπάρχει αληθινή τέχνη αν δεν την ζήσεις. Αυτή αρχίζει εκεί που δένεται μαζί της η συγκίνηση».
«Ο ρόλος που χτίζεται με αλήθεια, ανεβαίνει ολοένα ψηλότερα, ενώ ο βασισμένος στο στερεότυπο ολοένα μαραίνεται».

«Μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχουν μικροί ρόλοι, μόνο μικροί ηθοποιοί».
«Κάθε δράση στο θέατρο πρέπει να έχει κάποια εσωτερική δικαιολογία και συνέπεια, να είναι λογική και πραγματική».
«Θ’ αντλείτε προπάντος από τις δικές σας εντυπώσεις, αισθήματα κι εμπειρίες. Θα παίρνετε όμως ακόμη υλικό απ’ τη ζωή τριγύρω σας, την πραγματική και την φανταστική, από τις αναμνήσεις σας, απ’ τα βιβλία, την τέχνη, την επιστήμη και κάθε λογής μάθηση, από τις εφημερίδες, τα μουσεία και πάνω απ’ όλα από την επικοινωνία σας με τους άλλους ανθρώπους».                                                                                        
«Κάθε άνθρωπος που είναι αληθινά καλλιτέχνης, επιθυμεί να πλάσει μέσα του μια άλλη ζωή, βαθύτερη και με περισσότερο ενδιαφέρον απ’ αυτή που τον περιζώνει στην πραγματικότητα».
Το θέατρο είναι δύναμη επιρροής που μπορεί να συνεπάρει τους θεατές. Αν όμως η δύναμη πέσει σε λάθος χέρια μπορεί και να τους διαφθείρει, να τους υποβιβάσει και να εξαφανίσει το πάθος τους γι’ αυτό το είδος τέχνης. Η δική μου αποστολή είναι να μεταμορφώσω τους ηθοποιούς από ανήξερους, ημιμαθείς και φιλοχρήματους σε ιερείς της ομορφιάς και της αλήθειας.

«Το σημαντικότερο» έλεγε «είναι να καταφέρεις να αποδώσεις τη ζωντάνια της ανθρώπινης ψυχής».Συνυφασμένη με τα διδάγματα του Στανισλάφσκι είναι και η ιδέα της ηθικής. Θεωρούσε ότι ένας ηθοποιός άνευ ηθικής δεν είναι παρά τεχνίτης, όπως ένας ηθοποιός άνευ τεχνικής δεν είναι παρά ερασιτέχνης. Η ηθική, η γνώση και η υψηλά καλλιτεχνική μορφή έκφρασης αποτελούν τη βάση της μεθόδου του.«Τα στοιχεία που συνθέτουν την ανθρώπινη ψυχή και το ανθρώπινο σώμα είναι αδιαίρετα. Η σχέση μεταξύ συναισθημάτων και κινήσεων είναι πολύ στενή». Ως απλούστατη απόδειξη χρησιμοποιεί το παράδειγμα της πόρτας: αλλιώς ανοίγει κανείς την πόρτα όταν επιχειρεί να αποδράσει, όταν προσπαθεί να κρυφακούσει τι λέγεται στο διπλανό δωμάτιο ή όταν υποδέχεται ένα αγαπημένο του πρόσωπο.Πώς να σας κάνω να νιώσετε την ισχυρή δόνηση,από την εντύπωση που προκαλούσε ο Σαλβίνι?Ίσως αναφέροντας τα λόγια του ποιητή:
‘ Η  Δημιουργία είναι για την …αιωνιότητα’.
Έτσι ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΜΕ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου